Friday, July 1, 2011

Apabila Gendang Cina Berbunyi

Saya bukanlah jenis racist. Tetapi sejak akhir-akhir ini senario politik dalam negara mendorong  saya untuk sama-sama berkongsi pendapat dalam ruangan ini. Saya sebenarnya mempunyai ramai kawan berbilang bangsa di negara kita ini malah kawan-kawan saya ramainya terdiri daripada bukan melayu berbanding dengan orang-orang melayu sendiri. Bagi saya sepanjang berkawan dengan mereka tiada masalah atau isu-isu sensitif dibangkitkan sebab kami masing-masing memahami budaya dan adat resam masing-masing.

Tetapi  dalam ruangan ini saya ingin membawa persoalan mengenai tajuk saya di atas. Terpulang kepada kita untuk memberi tafsiran mengenai tajuk di atas. Sejak akhir-akhir ini telah ada suara orang-orang bukan melayu secara lantang menentang secara langsung atau tidak langsung mengenai keistimewaan orang melayu dan agama islam di negara kita. Ini ditambah lagi dengan senario politik pada hari ini yang secara terang-terangan  apa yang termaktub dalam perlembagaan negara dipersoalkan . Bermula dengan isu keistimewaan orang-orang melayu sehinggalah kepada permasalahan agama islam mula dibangkitkan oleh orang-orang bukan melayu khususnya yang bukan beragama islam. Kalau sebelum ini tidak pernah kita terdengan orang-orang cina mengambil berat tentang peruntukkan untuk membina masjid tetapi hari ini secara nyata ditentang sehingga dibawa ke dewan yang mulia iaitu di persidangan Parlimen.

Kalau kita perhatikan senario perkembangan ekonomi di kalangan penduduk Malaysia ini, rata-rata  sumber kegiatan ekonomi  sebenarnya  memang dimonopoli oleh orang-orang cina. Tetapi perkara ini jarang sekali ditimbulkan oleh orang-orang melayu kerana bagi orang-orang melayu selagi bangsa lain tidak menindas mereka secara terang-terangan mereka tidak akan cepat untuk melatah kecuali isu-isu sensitif dibangkitkan. Malah dalam bidang perniagaan-perniagaan yang besar  kebanyakkan yang berjaya adalah daripa orang-orang cina. Perkara ini memang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak. Justeru itu, jangan kerana orang-orang cina menguasi sebahagian besar ekonomi negara, perkara-perkara sensitif orang-orang melayu khususnya islam dipertikaikan. Saya masih ingat semasa zaman remaja dulu, keluarga saya memang mempunyai rakan-rakan daripada kaum lain khususnya orang-orang cina. Tiada masalah bagi kami malah hubungan tersebut amat erat. Di setiap musim perayaan kami akan sentiasa kunjung mengunjungi anta satu sama lain dan tidak wujud sedikitpun rasa sangsi dengan kaum cina ini.

Kedaaan pada hari ini telah berubah. Senario politiklah yang banyak memainkan peranan utama yang merubah keadaan ini. Bagi negeri-negeri yang penduduknya yang ramai di kalangan-kalangan orang-orang cina mula mempertikaikan  hak dan keistimewaan oarang melayu dan kesucian agama islam. Ini jelas berlaku di Perak, Selangor, Kuala Lumpur dan lain-lain negeri yang mempunyai ramai penduduk cina. Cuba kita renungkan kenapa perkara ini jarang dibangkitkan oleh masyarakat cina di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Mungkinkah orang-orang cina di negeri-negeri  tersebut mempunyai hubungan yang harmoni degan orang-orang melayu atau kerana mereka ini mempunyai bilangan yang sedikit saja. Kelantan sebagai contohnya, orang-orang cina jarang sekali dilihat untuk bermusuhan dengan orang-orang melayu malah mereka berkawan rapat samada dari segi persahabatan atau peluang perniagaan. Malah di negeri Kelantan sendiri di lihat kuasa ekonomi orang-orang melayu dan cina adalah seimbang berbanding dengan negeri-negeri lain. Persoalannya mungkinkah disebabkan jumlah orang-orang cina di negeri-negeri tersebut adalah sedikit sehingga mereka tidak begitu berani untuk bersuara atau mungkinkah acuan negeri tersebut adalah berasaskan sifat toleransi antara agama. Persoalan itu mungkin kita sendiri boleh menjawabnya.

Dalam bidang perniagaan ada pepatah menyatakan bahawa  bukan orang-orang cina kalau tidak menipu. Saya tidak  pasti samada benar atau tidak. Tapi kalau difikirkan secara profesional perkara ini adalah retorik semata-mata. Kejayaan orang-orang cina adalah kerana kegigihan dan kekuatan sumber ekonomi dan perasaan kekitaan di kalangan mereka. Cuma kadangkala perasaan sangsi  terhadap orang-orang cina dalam  perniagaan ada juga benarnya. Sebagai contoh yang agak mudah untuk difahami, baru-baru ini saya ke kedai telefon untuk membeli telefon bimbit second hand saja. Ada resit pembeliaan diberi kepada saya. Saya mengambil telefon tersebut dan terus balik ke rumah tanpa memeriksa terlebih dahulu telefon tersebut. Memang silap saya.Sampai di rumah saya cuba untuk menggunakan telefon tersebut tapi malangnya ianya telah rosak. Keesokan harinya saya ke kedai telefon tersebut dan memaklumkan perkara tersebut kepada pemilik kedai tetapi dinafikan  malah pemilik kedai berbangsa cina itu menyatakan bahawa telefon yang saya terima dalam keadaan elok  semasa dibeli. Saya bukannya meminta untuk ganti lain tetapi kalau boleh gantilah yang lain atau baiki kerosakan tersebut. Sebaliknya dengan bahasa yang agak kasar menolak permintaan saya. Saya dengan marahnya menghempas telefon tersebut ke lantai tanpa memikirkan lagi soal kerugiaan dan orang ramai yang lalu lalang. Terdengar juga perkataan orang ramai yang lalu lalang melalui kedai tersebut yang menyebut "hempas je bang kat muka dia orang tu, biar dia orang sedar sikit, nak menipupun janganlah keterlaluan, saya dah dua tiga kali terkena.Teruja dengan kata-kata tersebut memanggil pekerja kedai tersebut dan bertanyakan siapa pemilik kedai dan juga bertanya samada     dia mahu jual atau tidak kedai telefonnya.Saya sanggup membelinya dan kata saya  hari  tu juga saya akan bayar jika beliau setuju walaupun dalam hati kecil mana aku nak cari duit nak membeli kedai telefon tersebut. Nasib baik juga pemilik kedai tidak mahu menjualnya kalau tak susah juga saya. Rasa penyesalan juga ada dalam diri saya disebabkan tindakan tersebut.

Itu merupakan persoalan yang cuba saya bangkitkan untuk renungan bersama. Saya tak nak mengupas dengan panjang lebar isu ini kerana risau juga kalau dilabel sebagai racist khususnya oleh kawan-kawan sendiri. Ini bukan bermakna saya takut. Kalau ikutkan beratus muka surat pun belum tentu cukup masa untuk membicarakan perkara ini.

No comments:

Post a Comment