Tuesday, June 21, 2011

BUAT SEKARANG JUGA

Mungkin anda tidak ada apa yang silap
Cara anda hidup, kerja yang anda buat
Tapi saya nampak jelas
Di mana silapnya saya
Saya bukan malas
Atau sengaja mengelak tugas
Saya kerja keras macam orang lain juga
Tapi saya sempurnakan sedikit sahaja
Pagi berlalu, petang pun dah tiba
Sedar-sedar malam menjelma

Rata-rata saya kesal
Sekeliling saya banyak perkara belum selesai
Jikalau saya ni dapat teratur sedikit
Sekali-sekala saya sedar
Bukan semuanya bergantung atas manusia
Manusia itu mesti merancang

Anda nampaknya mungkin tiada masalah
Tapi begini masalah saya seharian
Saya buat kerja yang tidak begitu mustahak
Juga tidak seberapa pun
Tapi nampaknya sangat mustahak
Sehinggalah saya biarkan saja

saya petik itu, petik ini
Tapi saya tidak habiskan apa yang saya buat
Saya kerja kuat macam orang lain juga
Namun sedikit sahaja yang saya capai
Sebenarnya anda pasti hairan
Banyak yang boleh saya capai
Kalaulah saya dapat menyusun rancangan

(Douglas Malloch, terjemahan Shukri Ibrahim)

No comments:

Post a Comment