Pembangunan Modal Insan Dalam Konteks Pendekatan Islam
Konsep Modal Insan
Modal insan boleh meliputi
elemen-elemen berikut:-
• Pekerja, personel, tenaga manusia, sumber manusia,
• HRD, HRM, HCD, Pengurusan Keupayaan Diri
Mengiktiraf insan:
• sebagai satu aset berharga atau lebih penting
daripada aset lain (fizikal,
kewangan, jentera dsbnya)
• bukan sebagai satu kos yang mesti ditanggung atau
liability kepada organisasi
Pelaburan dalam modal insan
secara strategik dan bijak boleh membawa pulangan kepada organisasi. Kejayaan sesuatu
organisasi dimasa hadapan akan
ditentukan oleh kekuatan modal insan yang dibentuk.
Justeru itu, secara ringkasnya
modal insan boleh ditakrifkan sebagai
suatu aset yang diperolehi oleh individu atau manusia untuk meningkatkan
kualiti kehidupan diri, keluarga dan masyarakat. Ia perlu memenuhi ciri-ciri
yang memenuhi keperluan pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan Negara.
Dalam RMK-9, modal insan telah dijadikan nadi utama dalam mencapai pembangunan Negara. Ianya secara jelas telah mensasarkan beberapa fasa yang harus direalisasikan untuk menjamin kemajuan Negara pada khususnya menjelang tahun 2020.
Pembangunan
Modal Insan Dalam Konteks Pendekatan Islam
Sementara itu, pembangunan
modal insan dalam konteks pendekatan Islam lebih memberi penekanan kepada
kesedaran tentang betapa perlunya setiap
individu mengetahui tentang apa yang
perlu dilakukan, dan bertanggungjawab sepenuhnya ke atas segala
tindakan atau perbuatan yang dilakukan supaya semua yang dilakukan menjadi
sebahagian daripada amalan baik dan role model.
Apa yang dipentingkan dalam
konteks pendekatan Islam ialah membangunkan keperibadian manusia ke arah jalan yang berkonsepkan keislaman
selari dengan bakat dan kebolehan seseorang individu menerusi program
pembangunan diri melalaui pelbagai wacana ilmu. Setiap individu islam perlu
dikembangkan dengan konsep dan kekuatan sprintual untuk menggerakkan kebertanggungjawapan
dengan suci hati, kekuatan minda untuk memikirkan tentang kerja
yang lebih sistematik dan berdaya maju, kekuatan fizikal untuk melaksanakan
kerja dengan sepenuh tenaga serta dipupuk dengan kesedaran dalaman,
kesungguhan,disiplin dan visi masa hadapan yang jelas. Ini kerana manusia perlu
dididik supaya mempunyai nilai dan harga diri, kepercayaan diri dan keutuhan
diri untuk merangsang masa hadapan yang lebih futuristic.
Jelasnya, konsep pembangunan
modal insan di dalam sesebuah organisasi menurut pendekatan Islam mengkehendaki
sesuatu yang hendak dilakukan itu dilakukan dengan penuh ilmu pengetahuan dan kesedaran tanpa
dikongkong oleh anasir-anasir dan pemikiran yang boleh menyekat pembangunan
potensi diri individu dan hendaknya mendapat keberkatan dan hidayah dari allah.
Justeru, ianya
berkehendakkan kepada satu perincian tugas dan tanggungjawab. Oleh itu jelaslah
pembangunan modal insan perlu meliputi kekuatan jasmani dan rohani. Malah modal
insan melalui kekuatan jasmani dan rohani adalah aset terpenting yang harus
dijana sebaik mungkin demi mencapai kehidupan yang harmoni dan aman damai yang
boleh diaplikasikan ke dalam system pentadbiran masyarakat dan Negara.
Pembentukan Modal Insan
Sebagai Pekerja yang Berakhlak mulia memainkan peranan penting dalam kehidupan individu
Muslim. Tanpa akhlak akan pincanglah sebuah kehidupan dan akan hancurlah sesebuah negara. Dewasa ini
pelbagai kejadian yang berlaku ekoran dari kelunturan akhlak di kalangan
individu seperti rasuah, jenayah, bunuh diri, rogol dan sebagainya. Apa yang menyedihkan
ialah kelunturan akhlak yang berlaku di kalangan individu Muslim . Ramai yang
mengakui dirinya sebagai Muslim, tetapi tidak memiliki akhlak sebagaimana
seorang Muslim yang benar-benar menghayati Islam dan panduan yang digariskan dalam al-Qur’an.
Sesebuah negara akan
mencapai kemajuan jika warganegaranya terdiri daripada individu yang berakhlak
luhur. Sebaliknya jika warganegaranya berakhlak buruk, maka rosaklah Negara bangsanya.
Perbuatan atau akhlak yang baik itu bukan sahaja akan
membawa kebahagiaan kepada
orang lain, tetapi juga membahagiakan pelaku itu sendiri. Allah S.W.T. turut
mengasihi dan berserta dengan orang-orang yang melakukan kebaikan. Allah S.W.T. tidak akan mensia-siakan pahala
mereka dan tidak ada balasan yang setimpal dengan kebaikan kecuali kebaikan.
Allah telah menjanjikan
bahawa sesungguhnya perbuatan-perbuatan kebaikan akan menghapus (memakan dosa)
perbuatan-perbuatan kejahatan. Bahkan lagi, amalan akhlak mulia akan menambah
rezeki daripada Allah S.W.T. sebagaimana Allah S.W.T. menjanjikan bahawa sekiranya manusia bersyukur, nescaya Allah
S.W.T. akan tambahkan lagi rezeki dan sebaliknya jika mereka kufur,
sesungguhnya azab Allah S.W.T. sangat pedih.
Pembangunan Modal Insan
Melalui Pendidikan Akhlak Pendidikan
akhlak merupakan wadah penting untuk merungkai permasalahan akhlak individu dan
untuk melahirkan manusia yang baik. Penekanan pendidikan akhlak adalah sangat
penting bagi membangun dan melahirkan insan secara bersepadu dan seimbang demi
merealisasikan fungsi manusia sebagai
hamba dan khalifah Allah di muka bumi.
Pendidikan akhlak Islamiyyah
merupakan satu-satunya cara pendidikan akhlak individu ke arah melahirkan
manusia yang dapat membina masyarakat yang membangun selaras dengan maksud
pembangunan dalam Islam. Melalui pendidikan yang benar dan tepat, akhlak
individu dapat dibentuk dan seterusnya segala kegiatan yang tidak bermoral akan dapat dikawal dan dihapuskan. Akhlak
seseorang tidak bersifat jumud, beku atau statik tetapi berubah melalui
pendidikan, latihan dan disiplin.
Sesetengah mereka bersikap
responsif terhadap pendidikan dan berubah menjadi baik dalam jangka masa yang
singkat. Manakala sesetengah yang lain pula, kekal dalam bentuk yang asal dan
akhlak mereka sukar dibentuk.
Selain itu, pembentukan
insan yang berakhlak mulia merupakan agenda utama dalam sistem pendidikan
negara. Ini jelas dinyatakan dalam 20 falsafah pendidikan
Kebangsaan dengan jelas menyatakan ciri-ciri akhlak mulia iaitu insan yang mempunyai pengetahuan
tentang nilai-nilai baik dan buruk, mempunyai kesedaran tentang kesan daripada perbuatan
baik dan buruk, berkeyakinan terhadap nilai murni, mengamalkan perbuatan yang
baik, menghindari perlakuan yang buruk, menghayati nilai mulia yang merangkumi
nilai-nilai kerohanian, kemanusiaan dan kewarganegaraan.
Pernyataan insan yang
‘memiliki sahsiah seimbang dan sepadu’
yang dijelaskan dalam huraian Falsafah Pendidikan Kebangsaan tersebut antaranya
ialah berkaitan dengan keseimbangan dari segi rohani iaitu :
“Menyedari dan menginsafi
adanya Pencipta, menyedari dan menginsafi tanggungjawab dan penanggungjawab,
menghargai dan mensyukuri pemberian Pencipta, memupuk dan membina disiplin diri
serta membentuk akhlak mulia.
Pendidikan di Malaysia
adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan
untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan,
berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
Pendidikan akhlak merupakan
asas pembinaan minda dan sahsiah
individu ke arah membentuk budi pekerti yang luhur sesuai dengan fitrah
kejadian manusia. Pendidikan akhlak yang benar akan membentuk individu agar
mampu mengendalikan kekuatan diri daripada terdorong ke arah kejahatan. Justeru
terdapat pelbagai perspektif dalam al-Qur’an
yang melibatkan pelaksanaan akhlak dan kepentingan akhlak sama ada
kepada diri, masyarakat, bangsa ataupun negara. Ini kerana kemurniaan akhlak
individu turut mempengaruhi kecemerlangan dan kejatuhan sesuatu tamadun. Individu
Muslim yang berupaya memindahkan pendidikan akhlaknya kepada pembentukan peribadi
mulia dan berbudi pekerti indah akan mampu memberi kesan yang positif terhadap
pembinaan masyarakat dan tamadun manusia.
Mengurus
Modal Insan Secara Holistik dalam Sesebuah Organisasi
Kecemerlangan sesebuah
organisasi adalah bergantung kepada kualiti pekerjanya. Pekerja yang
berkualiti bukan sahaja bergantung
kepada tahap pembelajaran mereka malah lebih penting adalah tahap tahap
pengalaman mereka yang dilalui di dalam pelbagai bidang. Kemahiran dan
pengalaman ini akan melahirkan individu yang mempunyai keyakinan dalam bidang
mereka. Lantaran itu mengurus modal
insan secara holistik adalah perlu dititikberatkan. Perhatian perlu diberikan
kepada kumpulan profesional dan juga pengurusan dalam sesuatu bidang yang merupakan
aset penting dalam sesebuah organisasi. Namun begitu, tumpuan dan perhatian
juga perlulah diberikan kepada kumpulan pertengahan seperti juruteknik,
penyelia, pengatur cara dan sebagainya
dalam organisasi yang sama.
Kebajikan pekerja yang tidak
terjaga akan menyebabkan kumpulan tenaga kerja berpengalaman ini bertindak meninggalkan organisasinya apabila
mendapat peeluang yang lebih baik bagi kerjaya dann masa depannya. Pihak
majikan perlulah memperkenalkan sistem pengurusan yang tidak memandang kepada
kelebihan jawatan ketua.
Ketua hanya dilihat sebagai
satu jawatan dalam pengurusan sahaja. Dari segi pendapatan ia hanya bergantung
kepada pengalaman dan mutu perkhidmatan yang mereka berikan kepada organisasi.
Golongan muda juga perlulah diberikan peluang menjadi ketua kepada kakitangan yang lebih kanan dalam
sesuatu projek. Ini mewujudkan persekitaran yang menggalakan terutamanya
wujudnya kerjasama di kalangan kumpulan yang lebih kanan. Ini pasti dapat
membantu mengurangkan bebanan pengurusan yang dihadapi oleh pengurusan yang lebih kanan.
Oleh itu, bagi menjayakan
pembangunan modal insan maka kita perlu mengubah sistem pengurusan dahulu bagi
mewujudkan suasana yang menggalakkan untuk bekerja. Kebajikan pekerja perlulah dipelihara
untuk memastikan sesebuah organisasi
tersebut berdaya maju dengan para pekerja yang berpengalaman dan komitmen yang
tinggi.
Tegasnya, pengurusan modal
insan yang berkesan dalam sesebuah organisasi perlulah berupaya untuk
melahirkan pekerja yang
baik yang mempunyai
ciri-ciri utama sebagaimana berikut :
1. Keikhlasan dan semangat
Keikhlasan dalam diri untuk
memberi sumbangan yang bermakna .sifat keikhlasan ini kita sendiri yang boleh
mengetahui dan merasainya. Sekiranya keikhlasan wujud, ia sudah tentu akan
dapat menimbulkan semangat juang yang tinggi. Keihlasan bukan terletak pada apa
yang kita cakap atau apa yang kita janji tetapi ianya terserlah melalui
perbuatan dan etika seseorang.
2.
Berorientasikan pelanggan
Pekerja yang berjaya di
dalam sesebuah organisasi mestilah mengutamakan pelanggan. Pelanggan tidak
semestinya orang yang memberi kita
perniagaan bahkan pelajar juga dianggap pelanggan kepada seorang guru. Oleh itu
pekerja yang baik akan sentiasa berusaha untuk memenuhi keperluan
pelanggan. Seorang pekerja yang baik
hendaklah mempunyai pengetahuan dan memahami pelanggannya.
3.
Keupayaan berfikir
Pemimpin yang baik berupaya
untuk berfikir dengan baik. Pemikiran yang baik pula hanya dapat dihasilkan
daripada ilmu dan pengalaman yang dimiliki. Mereka yang tidak berilmu tidak
akan mampu menjadi pemimpin yang baik di dalam dunia moden ini di mana ilmu merupakan
sumber utama bagi kejayaan sesuatu bangsa. Seseorang pemimpin yang baik bukan
sahaja perlu memiliki ilmu itu sendiri malah mereka berupaya menggunakan dan
mengolah maklumat bagi menghasilkan strategi yang baik. Oleh itu kepelbagaian
ilmu seperti memiliki limu dalam bidang kepimpinan, pengurusan, kewangan, strategi organisasi, sumber manusia
dan lain-lain adalah penting dalam membentuk strategi, program, aktiviti dan
lain-lain tugasan. Keupayaan berfikir boleh dipraktikkan dengan memperkayakan
ilmu. Cara yang paling mudah untuk mendapat ilmu adalah dengan membaca.
4.
Keupayaan berkomunikasi
Kepimpinan dalam organisasi
sering didefinisikan sebagai keupayaan seseorang untuk mempengaruhi satu
kumpulan untuk melakukan sesuatu yang lazimnya, tanpanya perkara tersebut tidak
dilakukan atau tidak dilakukan sebaliknya. Ini bermakna pemimpin sebenar
perlulah berupaya untuk memberi nilai tambah kepada organisasi. Ianya juga bererti
melibatkan keupayaan mempengaruhi atau mengorientasikan orang lain untuk
melaksana atau menjaya sesuatu yang dihasrat
oleh 103pemimpin tersebut. Ini bermakna seseorang pemimpin perlu
berupaya untuk berkomunikasi secara
berkesan sama ada secara lisan, penulisan
atau lain-lain. Dalam konteks ini, komunikasi bermakna pemimpin tersebut
berupaya dan senantiasa berkomunikasi
secara berkesan dengan pegawai-pegawai dan pekerja di bawahnya dalam konteks untuk
sama-sama memahami, menghayati dan komited dengan strategi, misi, visi,
matlamat dan wawasan serta aktiviti yang dirancang. Ini juga bererti pemimpin
mestilah selalu berbincang, meminta pandangan, mendengar dan berinteraksi
dengan baik dalam organisasi yang diterajuinya. Dalam hal ini pendekatan turun
padang (management by working around) adalah perlu untuk menjayakan komunikasi
dengan berkesan.
Bentuk-bentuk Kemahiran
Dalam Pembangunan Modal Insan
Setiap pekerja di dalam
sesebuah organisasi perlu mewujudkan suatu persefahaman dan rasa percaya
mempercayai di antara sesama pekerja sama ada peringkat atasan mahu pun
peringkat orang bawahan dengan mengambilkira aspek-aspek positif seperti prihatin,
mengambil berat, mesra, tulen, ikhlas dan menerima. Kebolehan ini memerlukan
beberapa kemahiran tertentu bagi memastikan hubungan yang dibina itu berada
pada tahap yang boleh diterima dalam situasi hubungan sosial biasa.
Antara bentuk kemahiran yang
diperlukan untuk melahirkanModal insan atau pekerja
yang berkualiti dan efisyen ialah:
1.
Kemahiran pekerja menggunakan bentuk-bentuk komunikasi yang sesuai dengan
keadaan orang lain supaya hubungan yang terjalin di antara mereka adalah
hubungan berkesan dan ia dapat membantu tahap kualiti pekerja dalam bidang
pengurusan
2.
Kemahiran kepekaan pekerja terhadap keperluan kemanusiaan yang diperlukan dalam aspek pekerjaan dan tidak tertumpu
kepada orientasi kualiti pengurusan semata-mata.
3.
Kemahiran pekerja untuk membina suasana pengurusan yang lebih harmoni, mesra, mengambil berat,
empati, dan memupuk semangat setiakawan
di kalangan pekerja terhadap pekerja mereka. Elemen-elemen ini penting kerana
organisasi perlu dirasakan oleh pekerja sebagai suatu tempat yang kondusif dan
disukai bagi mencapai matlamat pengurusan yang maksimum.
4.
Kemahiran pekerja sebagai seorang pemudahcara yang berkemahiran dalam hubungan
menolong. Peranan pekerja bukan semata-mata
kepada soal pengurusan kerja pekerjanya sahaja, malah pada ketika tertentu
pekerja juga terbabit dengan urusan yang melibatkan masalah peribadi pekerja
misalnya dalam soal disiplin atau keluarga. Sehubungan itu, pekerja memerlukan
kemahiran untuk membantu menyelesaikan masalah pekerja.
5.
Kemahiran memujuk atau mempengaruhi bagi mendorong perubahan tingkahlaku
terutama tingkahlaku negatif di kalangan
pekerja. Tanpa teknik dan kemahiran interpersonal yang efektif sudah pasti
tugas ini menjadi lebih sukar. Perkara
yang menjadi keutamaan dalam hal ini ialah perubahan tingkahlaku negatif dapat
dilaksanakan manakala hubungan baik dengan pekerja dapat diteruskan. Pengurusan organisasi perlu mengurangkan
jaringan hubungan sosial yang tidak baik di antara pekerja dan pekerja.
6.
Kemahiran psikologi merupakan satu kemahiran yang boleh membantu individu untuk
mendapat keseimbangan dari segi intelektual,
fizikal, emosi dan kerohanian. Ini adalah kerana psikologi merupakan ilmu sains
mengenai tingkahlaku manusia dan proses memahami perkembangan kognitif serta afektif seseorang
individu.
Melalui
pendekatan psikologi, seseorang individu mampu diterapkan dengan nilai-nilai
murni dalam kehidupan, kebolehan untuk berfikir dan menyelesaikan masalah
secara kritis dan kreatif. Kemahiran ini mampu mendidik individu agar bijak
untuk mengendalikan tingkahlaku dengan baik seterusnya dapat memberi kesan yang
positif dalam sosialisasi sehari-hari. Ia juga mampu untuk memimpin
individu
ke arah mengenali diri sendiri dengan lebih baik, terutamanya dari aspek
emosi.
7.
Kemahiran melayan bermaksud memberi tumpuan dan perhatian yang sepenuhnya
kepada orang yang dilayan. Kemahiran ini termasuk memberi perhatian terhadap
aspek fizikal, observasi atau melakukan pemerhatian terhadap perasaan,
pemikiran dan tindakan serta mendengar dengan baik.
8.
Kemahiran mendengar merujuk kepda keupayaan untuk menangkap dan memahami mesej-mesej
komunikasi orang lain yang disampaikan secara lisan. Setiap pekerja harus mendengar dengan aktif
bukan mendengar secara pasif. Aktif mendengar bermaksud kebolehan untuk
mentafsir maklumat yang didengar, kemudian melakukan penilaian terhadap
maklumat yang diterima tanpa menghukum seterusnya memberi maklum balas yang
berpatutan terhadap maklumat tersebut.
9.
Kemahiran Memberi dan Menerima Maklum Balas juga amat penting dalam mewujudkan
hubungan yang berkesan di antara pekerja dalam sesebuah organisasi. Dalam
hubungan berkesan, maklum balas biasanya berlaku daripada seorang pekerja
kepada orang bawahan hasil pemerhatiannya terhadap sebarang tingkahlaku yang ditunjukkan dalam pengurusan organisasi. Maklum balas
yang diberikan hendaklah merangkumi kedua-dua aspek negatif dan positif
yang
ada pada diri pekerja.
Kepentingan
Pembangunan Modal Insan Bersepadu
Sistem pengurusan secara
Islam adalah bersifat komprehensif dan berteraskan kepada falsafah tauhid dan
berasaskan ilmu wahyu iaitu al-Qur’an, al-Hadith dan amalan ulama-ulama silam.
Oleh itu pembangunan modal insan bersepadu adalah amat penting dalam konteks
pengurusan Islam. Dalam sistem ini, segala proses pembuatan keputusan,
perancangan, pengawalan, pelaksanaan projek, perhubungan dan komunikasi,
tanggungjawab di antara majikan dan pekerja, etika kerja dan aspek-aspek lain
yang berkaitan dengan pengurusan adalah berpandukan kepada prinsip-prinsip
pengurusan Islam yang telah digariskan oleh ajaran Islam.
Walau bagaimanapun,
pengurusan Islam tidak menolak pengurusan barat
seratus peratus. Sistem integratif amat penting dalam membangun modal
insan. Ia seharusnya mengambilkira faktor bermanfaat daripada luar lingkungan sama ada
dari Barat atau Timur boleh dikembangkan sebagai pelengkap asas yang memberi
tumpuan kepada pembangunan akliah sains dan teknologi serta pembangunan akhlak
insan.
Pengurusan dalam Islam amat
menekankan tentang aspek pengurusan kerja berkualiti dan pembangunan modal
insan secara terancang. Ianya telah dibincangkan sejak wujudnya dan
terbinanya sejarah tamadun manusia.
Pekerja ini dilantik dan
mereka bertanggungjawab sepenuhnya kepada pengikut masing-masing. Corak
pengurusan berasaskan kekuatan modal insan ini telah dipraktikkan sehingga kini
dan ianya mempunyai persamaan dengan corak pengurusan sekarang yang menekankan
kepada konsep disentralisasi dan empowerment kepadab subordinates yang dipilih
dan dilantik oleh pihak pengurusan. Rasulullah
S.A.W. sendiri bagi orang Islam adalah model pekerja yang berwawasan dalam konteks pengurusan
Islam yang sebenar. Baginda telah mempelopori sistem pengurusan Islam
pada zaman awal Islam lagi, melalui praktik-praktik kepimpinan dalam pengurusan
organisasi dan negara.
Fungsi-fungsi pengurusan
barat seperti perancangan (plan), pengorganisasian (organize), pengawalan (control),
penstafan (recruitment), kepimpinan (leadership) dan pelaksanaan (execute)
telahpun dilaksanakan oleh Rasulullah S.A.W. dalam mengurus modal insan iaitu
pengikut-pengikutnya semasa penghijrahan baginda dari Mekah ke Madinah dan juga
dalam usaha baginda menyebarkan agama Islam di muka bumi ini.
Apa yang ingin ditegaskan,
seorang pekerja organisasi yang baik akan sentiasa berusaha untuk menambah baik
pencapaian organisasi dengan penuh komitmen dan semangat. Justeru itu, pekerja yang
baik akan menetapkan objektif-objektif yang beliau percaya sepenuhnya akan
dapat memberi kesan positif kepada
organisasi dalam suasana kerja yang penuh bersemangat dan ceria. Ini
bererti kepimpinan yang berkesan merupakan agen perubah kepada organisasi.
Mereka ini akan sentiasa berusaha untuk menambahbaik organisasi. Dengan kata lain, ciri utama pekerja yang baik
ialah mengetahui dan menetapkan halatuju organisasi dari segi visi dan misi
serta objektif yang jelas yang hendak dicapai. Malah pekerja juga
bertanggungjawab dalam mengawalselia perancangan dan mengatur strategi,
mewujudkan program dan memantau pelaksanaan projek.
Pekerja yang berkesan bukan
sahaja berupaya dalam melaksana perkara yang betul dan dirancang tetapi juga memastikan
pelaksanaannya adalah mengikut jadual dan mencapai objektif dan matlamat dengan
sumber mentah yang boleh digemblengkan.
Seterusnya, budaya kerja cemerlang ialah
budaya kerja murni dan berkualiti yang menjadi amalan kerja bersama,
diperkukuhkan dengan sistem, proses, prosedur, peraturan yang jelas dan mudah dilaksanakan.Ianya
perlu dimulakan oleh peringkat atas pentadbiran organisasi, seterusnya diturun
dan diimplementasikan di kalangan pengurusan eksekutif atau pertengahan dan
seterusnya diamal dan dihayati oleh pekerja bawahan (subordinates).
Dalam hal ini, sesebuah
organisasi perlu sama-sama berganding bahu dengan pihak kerajaan dalam
membangunkan sumber manusia atau modal insan yang berkualiti dan berpengetahuan
tinggi. Ini boleh dilaksanakan dengan cara menyediakan peluang pendidikan yang
terbaik dan secara berterusan kepada golongan pekerja sama ada di peringkat
atasan mahupun peringkat bawahan. Ini kerana sumber manusia berpengetahuan
tinggi itu akan menjadi tunjang kepada organisasi atau industri yang mencatat
pertumbuhan yang pesat.
Kesimpulan
Dalam konteks pengurusan
Islam dalam sesebuah organisasi, modal insan merupakan aset terpenting yang
harus dijana sebaik mungkin demi mencapai al-falah iaitu kejayaan di dunia dan
akhirat. Ini bertepatan dengan pernyataan dan gesaan Allah.
Cabaran sebenar bagi pembangunan modal insan
acuan negara kita adalah untuk
mengurangkan kadar penggangguran serta mampu mencapai tahap ekonomi guna tenaga
penuh dan mampu bekerja ditahap sebenar bagi meningkatkan produktiviti. Bagi mencapai
matlamat ini, negara perlulah menilai penemuan dan menambah nilai kepada semua
aktiviti ekonomi negara. Usaha-usaha mencegah Aliran Keluar Golongan ,mengilap
kepakaran yang ada dan meningkatkan pembinaan jati diri tenaga insan amat
penting dalam melaksanakan semua program pembangunan.
Oleh itu, bagi mencapai
Wawasan Negara Maju menjelang 2020, maka
peranan modal insan perlulah diberikan penekanan dalam melahirkan rakyat yang
mempunyai minda kelas pertama. Ia perlulah digarap sebaik mungkin bagi
mengatasi pelbagai masalah seperti pengangguran, dilema pekerja asing dan
pelbagai lagi yang bakal timbul Hanya
dengan ini matlamat serta segala visi negara dapat dicapai dan kelangsungannya
dapat dijamin supaya ianya boleh dipertingkatkan oleh generasi yang akan
datang.
Tegasnya, pembangunan dan
pengurusan modal insan adalah elemen penting dalam membentuk pengurusan
organisasi yang efisyen dan berkesan dalam konteks pengurusan Islam. Matlamat pembangunan
modal insan ini jika dihayati adalah selaras dengan perjuangan misi Negara
dalam konteks menghadapi cabaran keempat yang ditetapkan dalam wawasan 2020
iaitu untuk membentuk sebuah masyarakat
yang kukuh ciri-ciri moral dan etikanya
dengan para warganya mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh
dan ditunjangi oleh budi pekerti yang luhur. Dengan kata lain, untuk mewujudkan
masyarakat yang sepenuhnya bermoral dan
beretika dengan warganegaranya teguh dalam nilai agama dan kerohanian
dan didokong oleh nilai etika
paling tinggi.
No comments:
Post a Comment