Keberkesanan
Komunikasi dan Hubungannya dengan Kecemerlangan Organisasi
Pengenalan
Komunikasi adalah instrumen
yang amat penting dalam hubungan manusia. Ia juga merupakan elemen utama yang harus diberi perhatian dalam sesuatu
organisasi.
Sistem komunikasi yang cekap
dan tidak terlalu formal dalam sesebuah organisasi amat penting dalam membina
hubungan anatara pihak majikan dengan pekerjanya atau pihak pengurusan atasan
dengan pekerja bawahannya. Komunikasi
yang baik antara kedua-dua pihak dapat mengeratkan hubungan antara pihak
pengurusan atasan dengan pekerjanya disamping dapat memastikan maklumat yang
ingin disampaikan oleh ke dua-dua pihak
tepat dan dapat diaplikasikan dengan baik dalam melaksanakan sesuatu tugasan
yang diamanahkan.
Tujuan komunikasi dalam
sesuatu organisasi adalah berbeza-beza dan berlaku kepada semua lapisan pekerja
bermula daripada pengurusan atasan, pertengahan dan pekerja bawahan.
Permasalahan
Dalam Komunikasi
Komunikasi memainkan peranan
penting dalam menentukan halatuju sesuatu organisasi. Ianya berfungsi
sebagai penggerak organisasi dan agen
yang dapat meningkatkan motivasi di kalangan pekerja terutama pekerja
bawahannya. Banyak berlaku pihak pengurusan atasan tidak menyedari tentang
kepentingan elemen komunikasi yang baik amat diperlukan dalam melaksanakan
sesuatu dasar atau perancangan yang telah ditetapkan oleh setiap organisasi.
Komunikasi boleh juga menjadi agen penyatu yang dapat mengeratkan hubungan
pekerja dalam sesuatu organisasi. Hubungan yang baik antara pekerja dapat
menentukan iklim dan halatuju yang ingin dilaksanakan oleh organisasi terbabit.
Pada hari ni didadapati
masih lagi banyak pihak pengurusan atasan tidak menitikberatkan elemen
komunikasi dalam menetukan kejayaan yang ingin dicapai oleh organisasinya.
Masih lagi terdapat anggapan daripada pihak pengurusan atasan bahawa komunikasi
bukanlah satu masalah yang besar yang perlu diberi penekanan dimana golongan
pengurusan sebegini menganggap hanya kemahiran intelektual dan keupayaan
merancang seorang kakitangan sahaja yang dapat menentukan kejayaan
organisasasinya. Keadaan ini akan mengakibatkan semakin hari kemungkinan akan berlaku secara
perlahan-lahan suasana yang tidak
harmoni, kekeliruan, dan salah faham antara pihak pengurusan atasan dengan kakitangan
bawahannya disebabkan mesej yang cuba disampaikan tidak mencapai matlamat
seperti yang dikehendaki.
Masalah salah faham yang wujud di kalangan pekerja
inilah yang boleh mengakibatkan peranan oraganisasi tersebut tidak mencapai
matlamat seperti dikehendaki. Ini juga
boleh mengakibatkan prestasi pekerja akan merosot dan boleh member kesan yang ketara kepada sesuatu organisasi.
Ini mungkin disebabkan arahan yang
diterima oleh pekerja tersebut tentang
tugas yang harus dilaksanakan oleh mereka tidak begitu jelas disamping tiadanya
elemen galakan dan motivasi yang wujud di kalangan pengurusan atasan.
Ketidakyakinan untuk
melaksanakan tugas yang diamanahkan boleh mengakibatkan penurunan motivasi
untuk melaksanakan tugasan tersebut. Ini boleh mewujudkan ketidakpuasan bekerja
di dalam diri individu yang terlibat. Ini menunujukkan komunikasi memainkan
peranan penting dalam menentukan kepuasan bekerja dan kepuasan bekerja pula
akan mencorakkkan kejayaan dalam sesuatu organisasi Ke dua-dua ini mesti diberi
perhatian yang serius bagi memastikan matlamat dan dasar organisasi dapat
dicapai sebaik mungkin.
Justeru itu, pihak
pengurusan atasan hendaklah mengambil langkah proaktif dalam meningkatkan
kemahiran berkomunikasi dengan tidak meletakkkan ego individu sebagai penghalang komunikasi
dengan pekerja bawahannya. Kemampuan pihak atasan menyampaikan maklumat,
memberi penjelasan dan maklumbalas yang
tepat terhadap dasar dan matlamat organisasi atau sasaran kerja yang ingin
dilaksanakan kepada pekerja bawahannya dapat mewujudkan suasana dan
persekitaran yang produktif dan meningkatkan motivasi di kalangan pekerjanya.
Ketua-ketua di
jabatan-jabatan kerajaan yang terlibat dengan kerja-kerja sosial seperti
jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Belia dan Sukan,Jjabatan Penerangan,
Jabatan Pembangunan Wanita dan lain-lain agensi yang terlibat secara langsung
dengan kerja-kerja social seharusnya mengambil kira elemen komukasi dalam
perancangan organisasi atau jabatan yang diterajuinya. Dalam usaha untuk
meningkatkan dan memastikan agar para pekerja terus berpuas hati dengan system
komunikasi yang ada, Pihak pengurusan mestilah memastikan amalan komuni kasi
hendaklah secara terbuka dan tidak terlalu formal terutama dalam mengendalikan
kerja-kerja social.
Dalam hal ini pihak
pengurusan atasan seharusnya lebih terbuka dan bersedia mendengar pendapat dan
maklumbalas, cadangan dan permasalah yang dihadapi oleh pekerjanya. Komunikasi
dan perjumpaan yang sering diadakan dapat mengelakkan berlakunya konflik dan
salah faham dikalangan pekerja dan seterusnya dapat mengeratkan hubungan antara
pengurusan atasan dengan kakitangan bawahannya dan ini sudah tentu dapat meningkatkan motivasi
dan semangat untuk bekerja di kalangan kakitangan bawahannya.
No comments:
Post a Comment